شنبه ۸ اردیبهشت ۱۴۰۳ | Sat 27 Apr 2024
    برای اطلاع از تعرفه هزینه تبلیغات در باشگاه خبری فراساحل با ما تماس بگیرید
    جهت انتشار رایگان اخبار فعالیت های شرکت خودتان در حوزه صنعت فراساحل با ما تماس بگیرید
    باشگاه خبری فراساحل؛ مرجع تخصصی انتشار اخبار صنعت فراساحل ایران و جهان
Breaking News
سرخط اخبار شنبه ۵ آبان ۱۳۹۷ ، ساعت ۱۲:۵۲:۰۸

با حضور مقامات کشوری و لشکری و با معرفی برگزیدگان؛
چهارمین جشنواره ملی «دریا مسیر پیشرفت» به کار خود پایان داد

باشگاه خبری فراساحل: چهارمین جشنواره ملی «دریا مسیر پیشرفت» با حضور مقامات کشوری و لشکری و با معرفی برگزیدگان در بخش‌های مختلف این رویداد دریایی به کار خود پایان داد. به گزارش باشگاه خبری فراساحل، محمدسعید سیف؛ دبیر ستاد توسعه فناوری و صنایع دانش بنیان دریایی معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری در آیین اختتامیه چهارمین جشنواره ملی «دریا مسیر پیشرفت» که عصر پنج‎شنبه 3 آبان ماه در باغ موزه دفاع مقدس برگزار شد، گفت: این دوره از جشنواره در موزه دفاع مقدس برگزار شد بنابران لازم است یادی کنیم از این شهدای دفاع که آرمش امروز را مدیون این عزیزان هستیم. وی افزود: برنامه‌های مختلفی طی سه روز برگزاری جشنواره تدارک دیده شده بود که با تلاش دوستان به نحوه مطلوبی انجام شد. دبیر ستاد توسعه فناوری و صنایع دانش بنیان دریایی، با اشاره به اینکه کشور به لحاظ اقتصادی در وضعیت مطلوبی قرار ندارد، افزود: باید تلاش کرد تا به توسعه که هدف اصلی کشور است، دست یابیم. سیف، تاکید کرد: وضعیت علمی کشور به لحاظ کمی خوب است اما همواره بین جامعه و مراکز علمی با نیازهای واقعی جامعه فاصله بوده است.

وی با بیان اینکه در کشور به کارآفرینی و خلاقیت توجه کمتری شده است، گفت: معاونت علمی و فناوری رئیس جمهوری در تلاش است به جای اینکه افراد به دنبال استخدام در دستگاه دولتی باشند، به کارآفرینی و اشتغال زایی روی آورند. دبیر ستاد توسعه فناوری و صنایع دانش بنیان دریایی، گفت: فعالیت‌های فوق برنامه ای باید افزایش یابد تا افراد به مهارت‌های لازم دست پیدا کنند. البته در این حوزه آموزش و پرورش کمک بسیاری کرده است. وی تاکید کرد: پژوهشگاه‌های برخی از دانشگاه‌های کشور نیز همکاری‌های مناسبی با معاونت علمی ریاست جمهوری داشته اند چرا که بخش علمی کشور در دانشگاه توسعه می‌یابد و خوشبختانه نتایج خوبی نیز حاصل شده است. سیف با بیان اینکه حلقه آخر این ماجرا ایجاد شرکت‌های دانش بنیان و راه اندازی کسب و کار است تا در توسعه کشور سهیم باشیم، گفت: از استانداری‌ها و مجلس نیز استفاده شده است تا برای تسهیل سیر کارآفرینی، زنجیره علم تا عمل کامل شود و آینده شغلی افراد بهبود یابد. دبیر ستاد توسعه فناوری و صنایع دانش بنیان دریایی، با تاکید بر اینکه تلاش بر این است که شرکت‌های دریایی در دوره بعدی جشنواره حضور بیشتر و چشمگیر تری داشته باشند، خاطرنشان کرد: انتظار داریم دستگاه‌ها و نهاد‌های دیگر نیز در بهبود فضای کسب و کار همت کنند تا با مشارکت شرکت‌های دانش بنیان اهداف بزرگی در این راستا محقق شود.

در ادامه این مراسم؛ امیر دریادار پیمان جعفری طهرانی، مشاور وزیر دفاع گفت: برای رسیدن به توسعه دریایی در گام اول باید به مزیت‌های دریا باور داشت. وی با اشاره به اینکه دریا زمینه ساز عبور از سد تحریم است، گفت: سرمایه‌های دریا بهترین راه برای عبور از تحریم‌ها است و درآمد بسیار بالایی در این حوزه وجود دارد در کشور ما سهم درآمد دریایی بسیار اندک است. جعفری طهرانی تاکید کرد: در واقع از دریا در تولید ناخالص داخلی خوب استفاده نشده است و در بسیاری از بازارهای دریایی عملا حضور فعال نداریم. وی با اشاره به اینکه در تمام نظریات ژئوپلتیکی از ایران به عنوان یک کشور مهم  نام برده می‌شود، گفت: باید مولفه‌های قدرت دریایی با هم همراه شوند. مشاور وزیر دفاع با بیان اینکه ایران می‌تواند با ایجاد مسیر ریلی و دریایی به راحتی مسیر تبادل بازار کشورهای محصور در خشکی را به دست آورد، گفت: بسیاری از این استعمارها به دلیل برخورداری از مزایای دریاهای کشورهای دیگر است. جعفری طهرانی خاطرنشان کرد: سواحل جنوب شرق ایران ویژگی‌های منحصری دارد و یکی از حساس ترین نقاط جهان است بنابراین امیدواریم این جشنواره زمینه ساز توجه به مزیت‌های دریا باشد تا دریا نیز زمینه ساز توسعه کشور شود.

سپس علی مرادی؛ مدیرکل مرکز بررسی‌ها و مطالعات راهبردی سازمان بنادر و دریانوردی گفت: با نگاهی اجمالی به صنعت حمل و نقل دریایی متوجه می‌شویم که در جهان و در سال 2017 حدود 7.10 میلیارد تن کالا از طریق دریا جا به جا شده است و در مقایسه با سال 2016 به رقم 4 درصد رشد داشته است.اما سهم ایران در کالای دریا بُرد 157 میلیون تن است. مدیرکل مرکز بررسی‌ها و مطالعات راهبردی سازمان بنادر و دریانوردی ادامه داد: اگر این عدد را با آمار جهانی مقایسه کنیم سهم ایران یک هفتادم آمارهای جهانی است در حالی که حمل و نقل دریایی جایگاهی ویژه در صنعت امروز دارد. ما از کشور‌های توسعه یافته در این زمینه بسیار عقب تر هستیم. مرادی گفت: طبق بررسی‌های انجام شده در 5 سال آینده حمل و نقل دریایی 4 درصد رشد سالیانه خواهد داشت این موضوع توجه ما را نسبت به جدی گرفتن فعالیت‌های دریایی، دریا و دریانوردی در ایران جلب می‌کند. مدیرکل مرکز بررسی‌ها و مطالعات راهبردی سازمان بنادر و دریانوردی، افزود: در زمینه کالابُرد دریایی توجه به تکنولوژی‌های نوظهور اهمیت دارد چرا که این تکنولوژی‌ها حمل و نقل و تجارت را تسهیل می‌کنند. وی خاطرنشان کرد: در عرصه کشتیرانی کنوانسیون‌های جهانی وجود دارد و مهم است که ما با چه قواعد و مقرراتی قرار است در این عرصه حضور داشته باشیم و تابع چه کنوانسیون‌هایی باشیم. مرادی گفت: یکی دیگر از مسائلی که ما باید برای رونق صنعت دریانوردی به آن توجه کنیم هوشمندسازی بنادر است که این مبحث شامل دو بخش تکنولوژیک و مدیریتی و روش‌مندی می‌شود. توجه کارشناسان به این حوزه‌ها ما را به اهدافمان در این زمینه نزدیک می‌کند.

حبیب الله مسعودی فرید، معاون اجتماعی سازمان بهزیستی کشور نیز در ادامه این مراسم، گفت: مسائل اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی به یکدیگر مربوط هستند و ما باید از فرصت‌هایی که در همه این زمینه‌ها وجود دارد درست استفاده کنیم تا بتوانیم بحران‌ها را مدیریت کنیم. وی افزود: به عنوان نمونه فرصت‌هایی که در سواحل وجود دارد اگر مدیریت نشود باعث مهاجرت، خالی شدن منطقه از سکنه و بحران‌های زیستی می‌شود. اما همین فضا‌ها با توجه و برنامه ریزی سکوی پرتاب و پیشرفت کشور می‌تواند باشد. معاون اجتماعی سازمان بهزیستی کشور، با اشاره به اینکه باید فرهنگ دانش محور بودن را به نسل جدید منتقل کنیم، خاطرنشان کرد: باید فرصت یابی و فرصت سازی کنیم و تفکر راهبردی را در ساختار مدیریتی کشور جدی بگیریم.

علیرضا دلیری معاون توسعه مدیریت و جذب سرمایه معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری، در بخش دیگری از آیین اختتامیه چهارمین جشنواره ملی «دریا مسیر پیشرفت» گفت: ما در معاونت علمی آمادگی لازم برای حمایت از شرکت‌های دانش بنیان دریایی را داریم. هر نوع تسهیلات و امکاناتی که این شرکت‌ها نیاز داشته باشند در اختیارشان قرار می‌دهیم. خوشبختانه همه نهادها و سازمان‌ها متوجه شده اند سرمایه گذاری در شرکت‌های دانش بنیان بستر امن و مناسبی است، ما هم برای سرمایه گذاری در شرکت‌های دانش بنیان دریایی آماده ایم. وی ادامه داد: در بسیاری از سازمان‌ها و نهادهای دولتی و خصوصی و دانشگاههای مختلف رقابت برای تاسیس شرکت‌های دانش بنیان و حمایت از جوانان صاحب تفکر فعال در این حوزه وجود دارد. در دانشگاههای مختلف در همه صنایع دریایی و هوایی شاهد رشد این گرایش بین جوانان هستیم.

دکتر دلیری با اشاره به عزم دولت برای گسترش شرکت‌های دانش بنیان و حمایت از جوانان فعال در این عرصه گفت: ما در آغاز کار به دنبال این بودیم مدیران و استادان دانشگاه را نسبت به اهمیت حضور جوانان در عرصه اقتصاد آگاه کنیم. خوشبختانه امروز دیگر بخش دولتی و خصوصی، مدیران و مسوولان و استادان دانشگاه متوجه این موضوع شده اند که اگر قرار است تحولی در عرصه اقتصاد ایران به وجود بیاید، منشا آن جوانان هستند. پس باید به آنها اعتماد کنیم و زمینه فعالیتشان را فراهم کرده، امکانات در اختیارشان قرار بدهیم. وی افزود: نشانه‌ها و علائم مشخص می‌کند ما در این مسیر پیشرفت داشته ایم و حتی بخش خصوصی هم به این باور رسیده که از راه اتکا به جوانان صاحب اندیشه و فکر، اقتصاد رشد می‌کند.

در پایان این مراسم، با حضور مقامات کشوری و لشکری، از برگزیدگان چهارمین جشنواره «دریا مسیرپیشرفت» در بخش‎های مختلف این رویداد دریایی تقدیر شد.



  کد خبر : 6059
  ارتباط با سردبیر : info@opc.ir
 

توجه :

در زمینه‌ انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است :
  • لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • «OPC» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • «OPC» از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.
اظهار نظر در خصوص این خبر :